Jak zmienić dostawcę prądu?

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Share on StumbleUpon1Share on LinkedIn0Share on Tumblr0

energiaZmiana dostawcy prądu wbrew pozorom nie jest skomplikowanym i czasochłonnym procesem. Jej formalności są bardzo zbliżone do wyboru nowego operatora usług telekomunikacyjnych. Już od ponad 10 lat ten krok może podjąć każdy odbiorca. Co więcej, w większości przypadków będzie to korzystne pod względem finansowym. O czym musimy pamiętać i jak wyglądają kolejne etapy zmiany dostawcy prądu?

Kiedy można zmienić dostawcę prądu?

Rynek energii elektrycznej przez lata ulegał stopniowej liberalizacji. W efekcie, od 2007 roku każdy posiadacz taryfy “G” (dedykowanej gospodarstwom domowym), ma prawo zmienić dostawcę prądu, bez większych zastrzeżeń. Nie może jednak podjąć takiej decyzji w dowolnym momencie. Musi bowiem poczekać do wygaśnięcia terminu umowy z obecnym dostawcą. Warto dodać, że klient nie ma możliwości rezygnacji z usługi przesyłowej. To jednak do niego należy wybór sprzedawcy energii. Wprowadzenie tych zmian sprawiło, że pojawiło się wiele, nowych ofert. Znaczna część z nich jest godna uwagi, chociaż nierzadko pojawiają się w nich dodatkowe opłaty, czyli głównie koszty stałe, które są niezależne od zużycia prądu bądź ubezpieczenie. Konieczne jest więc dokładne sprawdzenie warunków umowy.
gniazdko

Jeżeli oferty od sprzedawców energii elektrycznej wraz z ich cenami zostaną już przeanalizowane, to kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie czy posiadają oni uprawnienia do sprzedaży na terenie aktualnego dostawcy. Takie informacje można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych sprzedawców. Zerwanie umowy z dotychczasowym dostawcą w trakcie jej trwania, wiąże się z karą finansową, dlatego trzeba poczekać do jej zakończenia. Umowy podpisywane są zazwyczaj na okres 24 lub 36 miesięcy. Nowa umowa powinna wejść w życie w momencie wygaśnięcia obecnej. Przeważnie zrealizowanie wszystkich formalności nie wymaga poświęcenia zbyt wiele czasu ze strony klienta. W większości przypadków obowiązek ten przejmuje na siebie nowy dostawca, wystarczy udzielić mu pełnomocnictwa. W naszym imieniu złoży on rezygnację z usług aktualnego dostawcy, jak również zgłosi zawarcie umowy z nowym sprzedawcą do OSD (Operatora Systemu Dystrybucyjnego).

W przeciągu kilku dni od zmiany sprzedawcy (najczęściej będzie to tego samego dnia) następuje odczyt licznika, na podstawie którego dokonuje się końcowego rozliczenia. Po jego zakończeniu, odbiorca energii zostaje oficjalnie klientem nowego dostawcy. W niektórych przypadkach po zmianie dostawcy konieczne może okazać się dostosowanie liczników. Ten koszt ponosi właściciel układu pomiarowo-rozliczeniowego.

Kolejne etapy zmiany umowy

Zmiana dostawcy prądu trwa maksymalnie do miesiąca i można jej dokonać nieograniczoną ilość razy. Oczywiście nadal odbiorcę obowiązuje umowa terminowa, powinien zatem poczekać do jej zakończenia. Niektórzy obawiają się, że zanim dokonane zostaną wszystkie formalności, nastąpi przerwa w dostawie prądu. Są to jednak obawy bezpodstawne, ponieważ za ten proces odpowiada OSD. Warto również wiedzieć, że opłaty za przesył energii nie wzrosną, gdyż  są one ustalane przez Urząd Regulacji Energetyki. Ponadto, jeżeli odbiorca chce uniknąć płacenia dwóch, osobnych faktur, powinien zdecydować się na wybór dostawcy, który zawarł generalną umowę dystrybucji dla umowy kompleksowej z preferowanym dostawcą energii. Ciekawą ofertę pod tym względem oferuje Innogy http://www.innogy.pl/pl/dla-domu/oferta/energetyczna.

Co jeszcze warto wiedzieć o zmianie dostawcy prądu?

Zmiana operatora energii może przynieść znaczne oszczędności, sięgające nawet do 15% wydatków. Podjęcie tego kroku w większości przypadków jest więc opłacalne, a przy tym nie wymaga wielu formalności. Najpierw jednak należy zapoznać się z dostępnymi ofertami i je ze sobą porównać.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.